• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
پژوهش در برنامه ریزی درسی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 16 (1398)
دوره دوره 15 (1397)
دوره دوره 14 (1396)
دوره دوره 13 (1395)
دوره دوره 12 (1394)
دوره دوره 11 (1393)
دوره دوره 10 (1392)
شماره شماره 39
شماره شماره 38
شماره شماره 37
شماره شماره 36
دوره دوره 9 (1391)
دوره دوره 8 (1390)
دوره دوره 7 (1389)
دوره دوره 1 (1385)
عظیمی, محمد, پیری, موسی, زوار, تقی. (1392). رابطه فرسودگی تحصیلی و یادگیری خود تنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه. پژوهش در برنامه ریزی درسی, 10(38), 116-128.
محمد عظیمی; موسی پیری; تقی زوار. "رابطه فرسودگی تحصیلی و یادگیری خود تنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه". پژوهش در برنامه ریزی درسی, 10, 38, 1392, 116-128.
عظیمی, محمد, پیری, موسی, زوار, تقی. (1392). 'رابطه فرسودگی تحصیلی و یادگیری خود تنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه', پژوهش در برنامه ریزی درسی, 10(38), pp. 116-128.
عظیمی, محمد, پیری, موسی, زوار, تقی. رابطه فرسودگی تحصیلی و یادگیری خود تنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه. پژوهش در برنامه ریزی درسی, 1392; 10(38): 116-128.

رابطه فرسودگی تحصیلی و یادگیری خود تنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه

مقاله 10، دوره 10، شماره 38، پاییز 1392، صفحه 116-128  XML اصل مقاله (1.65 MB)
نویسندگان
محمد عظیمی email 1؛ موسی پیری2؛ تقی زوار2
11کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، مدرس دانشگاه پیام نور، خلخال، ایران
22 و 3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان شرقی، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرسودگی تحصیلی و یادگیری خود تنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه اردبیل در سال تحصیلی 90 ـ 89 است. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی و نمونه پژوهش شامل 379 نفر دانش‌آموز دختر و پسر بوده که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای از میان 162 دبیرستان انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها برای سنجش فرسودگی تحصیلی پرسشنامه برسو سال (1997) و برای یادگیری خودتنظیمی پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری سال (1990) و برای عملکرد تحصیلی معدل کل نیمسال اول بوده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین ابعاد فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی رابطه منفی و بین یادگیری خودنظم داده و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر مشاهده شد که نسبت به یادگیری خودنظم داده، فرسودگی تحصیلی بیشترین واریانس عملکرد تحصیلی را پیش بینی می‌کند. همچنین تحلیل 2 t هتلینگ نشان داد که تفاوت معناداری با مقدارآماره (019/0=P؛27/0=2 t هتلینگ) بین ترکیب سه متغیر وابسته در دو گروه دانش‌آموزان دختر و پسر وجود دارد. تحلیل‌های آزمون تی نمونه‌های مستقل نمایان ساخت که دانش‌آموزان دختر و پسر تنها در متغیر عملکرد تحصیلی تفاوت معناداری با هم دارند؛ به طوری که میانگین عمکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر32/17 و میانگین عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر 99/16 است.
کلیدواژه‌ها
فرسودگی تحصیلی؛ یادگیری خودنظم داده؛ عملکرد تحصیلی؛ مدارس متوسطه
عنوان مقاله [English]
Relationship of academic burnout and self-regulated learning with academic performance of high school students
نویسندگان [English]
mohammad azimi1؛ moosa piri2؛ taghi zavvar2
چکیده [English]
The purpose of the present research was to explore the academic performance relationship with self-regulated learning, and academic burnout of Ardabil city high schools in 2010-11. The statistical sample of this research was included 379 high school students (197 boys, 182 girls) of Ardabil city. They were selected by multi-stage cluster sampling method irrespective of their field and year of study. The tools used in this research were three questionnaires: MSLQ, Berso’s academic burnout and average grade of academic semester in 2010-11. The results showed that there was a positive relationship between self-regulated learning and academic performance. However, there was a negative relationship between of academic burnout dimensions and academic performance. The results of multiple regression showed that academic burnout had a better capability in predicting the academic performance in comparison with self-regulated learning and path analysis showed that the academic burnout variable was the only variable, which was able to have a direct influence on the academic performance of students. On the other hand, the results of Hotlling t2 showed that there was a significant difference among the combination of three dependent variables in the two groups of female and male students. For an exact study, independent t-tests were used for all of the variables and the results showed that there was a significant difference between female and male students, just in term of academic performance.
کلیدواژه‌ها [English]
self-regulated learning, academic burnout, Academic Performance, high schools
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 339
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 568
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.