• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
پژوهش در برنامه ریزی درسی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 16 (1398)
دوره دوره 15 (1397)
دوره دوره 14 (1396)
دوره دوره 13 (1395)
دوره دوره 12 (1394)
دوره دوره 11 (1393)
شماره شماره 43
شماره شماره 42
شماره شماره 41
شماره شماره 40
دوره دوره 10 (1392)
دوره دوره 9 (1391)
دوره دوره 8 (1390)
دوره دوره 7 (1389)
دوره دوره 1 (1385)
قبادی چهارراه گشین, کاوس, فانی, حجت ا.., فلاحی, ویدا. (1393). تأثیر ارزشیابی توصیفی بر مهارت‌های خواندن و نوشتن دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی, 11(40), 115-128.
کاوس قبادی چهارراه گشین; حجت ا.. فانی; ویدا فلاحی. "تأثیر ارزشیابی توصیفی بر مهارت‌های خواندن و نوشتن دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی". پژوهش در برنامه ریزی درسی, 11, 40, 1393, 115-128.
قبادی چهارراه گشین, کاوس, فانی, حجت ا.., فلاحی, ویدا. (1393). 'تأثیر ارزشیابی توصیفی بر مهارت‌های خواندن و نوشتن دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی', پژوهش در برنامه ریزی درسی, 11(40), pp. 115-128.
قبادی چهارراه گشین, کاوس, فانی, حجت ا.., فلاحی, ویدا. تأثیر ارزشیابی توصیفی بر مهارت‌های خواندن و نوشتن دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی, 1393; 11(40): 115-128.

تأثیر ارزشیابی توصیفی بر مهارت‌های خواندن و نوشتن دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی

مقاله 10، دوره 11، شماره 40، بهار 1393، صفحه 115-128  XML اصل مقاله (1.43 MB)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
کاوس قبادی چهارراه گشین؛ حجت ا.. فانی؛ ویدا فلاحی*
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ارزشیابی توصیفی بر مهارت‌های خواندن و نوشتن دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی روستاهای شهرستان گچساران در سال تحصیلی 1391 ـ 1390 اجرا شد. روش پژوهش شبه ‌تجربی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون بوده است. جامعه آماری این پژوهش همه دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی روستاهای شهرستان گچساران در سال تحصیلی 91 ـ 90 را در بر می‌گیرد و حجم نمونه 80 نفر از دانش‌آموزان روستاهای این شهرستان است. از کلاس‌های موجود 4 کلاس انتخاب شدند. سپس به طور تصادفی 2 کلاس از مدارسی که طرح ارزشیابی توصیفی در آنها اجرا می‌شد، برای طرح آزمایشی (طرح توصیفی) و 2 کلاس از مدارسی که هنوز در آنها طرح سنتی ارزشیابی اجرا می‌شد، برای طرح گواه (طرح ارزشیابی سنتی) انتخاب شدند. معلمان کلاس‌هایی که به عنوان گروه آزمایشی انتخاب شدند، به طور ویژه توسط پژوهشگر برای اجرای صحیح طرح آموزش دیده و به ترتیب توسط پژوهگشر مورد نظارت و راهنمایی لازم قرار می‌گرفتند. برای سنجش مهارت خواندن دانش‌آموزان مورد پژوهش آزمون تشخیص سطح خواندن اصفهان که توسط دکتر محمدرضا عابدی و مرضیه عزیزیان تهیه و هنجاریابی شده، مورد استفاده قرار گرفت و برای سنجش مهارت نوشتن دانش‌آموزان از آزمون نوشتاری محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری آزمون نوشتن، توسط نظر سنجی از معلمان دوره ابتدایی و کارشناسان گروه‌های آموزشی استان به دست آمد و با انجام اصلاحات، مورد تأیید قرار گفت. ضریب ‌کل بازآزمایی آزمون مهارت خواندن 78/0 و ضریب ‌کل بازآزمایی آزمون مهارت نوشتن73/0به دست آمد. جهت آزمایش فرضیه‌های تحقیق و بررسی تأثیرات پیش آزمون ـ پیش آزمون، از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از تأثیرمعنادار ارزشیابی توصیفی بر دو مهارت خواندن و نوشتن دانش‌آموزان بوده است. از نتایج دیگر پژوهش، توانایی بیشتر مهارت خواندن پسران درگروه توصیفی نسبت به گروه سنتی و توانایی بیشتر مهارت نوشتن دختران گروه توصیفی نسبت به گروه سنتی بوده است.
کلیدواژه‌ها
ارزشیابی توصیفی؛ مهارت خواندن؛ مهارت نوشتن؛ پایه چهارم ابتدایی؛ مدارس روستایی
عنوان مقاله [English]
The impact of descriptive evaluation on reading and writing skills of the fourth grade students of elementary schools
نویسندگان [English]
Kavoos Ghobadi؛ Hojjatollah Fani؛ vida Fallahi
چکیده [English]
The aim of this study was to evaluate the effect of descriptive evaluation on reading and writing skills of the fourth grade elementary school students in the Gachsaran city villages. The method of research was Quasi-experimental. Isfahan standard tests of reading and writing skills and also the teacher-made exams have been used for gathering the data. The sample of this research was including 84 students in the fourth grade of elementary schools. The experimental group was undergone the descriptive method of evaluation and the control group was undergone the traditional evaluation method. Covariance analysis was used to test the hypotheses of the study. The research results indicated that the descriptive evaluation method had a significant effect on both of reading and writing skills of the students. On the other hand, the findings displayed that the reading skills of boys in descriptive evaluative group were better than the boys in the traditional group and the writing skills of the girls in descriptive evaluating group were better than the girls in the traditional group.
کلیدواژه‌ها [English]
descriptive evaluation, Reading skills, writing skills
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 205
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 313
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.