• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهش در برنامه ریزی درسی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 2 (1390)
شماره شماره 28
شماره شماره 27
شماره شماره 26
شماره شماره 25
شماره شماره 24
شماره شماره 23
شماره شماره 22
شماره شماره 21
شماره شماره 20
شماره شماره 19
شماره شماره 18
شماره شماره 17
شماره شماره 16
شماره شماره 15
شماره شماره 14
شماره شماره 13
شماره شماره 12
شماره شماره 11
شماره شماره 10
شماره شماره 9
شماره شماره 8
شماره شماره 7
شماره شماره 6
شماره شماره 5
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 1
دوره دوره 1 (1385)
انصاری, مریم, بختیار نصرابادی, حسنعلی, لیاقت دار, محمدجواد, باقری, خسرو. (1396). تحلیلی بر نظریه تجربه زیبایی شناسی جان دیویی. پژوهش در برنامه ریزی درسی, 2(14), 51-62.
مریم انصاری; حسنعلی بختیار نصرابادی; محمدجواد لیاقت دار; خسرو باقری. "تحلیلی بر نظریه تجربه زیبایی شناسی جان دیویی". پژوهش در برنامه ریزی درسی, 2, 14, 1396, 51-62.
انصاری, مریم, بختیار نصرابادی, حسنعلی, لیاقت دار, محمدجواد, باقری, خسرو. (1396). 'تحلیلی بر نظریه تجربه زیبایی شناسی جان دیویی', پژوهش در برنامه ریزی درسی, 2(14), pp. 51-62.
انصاری, مریم, بختیار نصرابادی, حسنعلی, لیاقت دار, محمدجواد, باقری, خسرو. تحلیلی بر نظریه تجربه زیبایی شناسی جان دیویی. پژوهش در برنامه ریزی درسی, 1396; 2(14): 51-62.

تحلیلی بر نظریه تجربه زیبایی شناسی جان دیویی

مقاله 5، دوره 2، شماره 14 - شماره پیاپی 41، بهار 1393، صفحه 51-62  XML
نویسندگان
مریم انصاری 1؛ حسنعلی بختیار نصرابادی2؛ محمدجواد لیاقت دار2؛ خسرو باقری3
11دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
22و3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
34استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
زیبایی‌شناسی علمی است که در مورد ادراک مسائل مربوط به زیبایی بحث می‌کند. دیویی، فیلسوف بزرگ تعلیم و تربیت، در قرن بیستم زیبایی‌شناسی را وارد مباحث تعلیم و تربیت کرد. وی با نگارش آثار متعددی پیرامون تجربه و هنر، برآن شد تا هنر و تجربه زیباشناسانه را به متن جریان زندگی عادی بازگرداند. پژوهش حاضر تلاش دارد تا با تأکید بر مؤلفه‌های زیباشناسانه تجربه از نگاه دیویی، تجربه زیبایی‌شناسی را روشن سازد و ارتباط آن با تربیت را در این اندیشه بیابد. روش مطالعه به صورت تحلیلی است، بدین نحو که پس از توصیف مفاهیم کلیدی، تجربه زیبایی شناسی و مؤلفه‌های آن مورد تحلیل قرار گرفته، نقش آن در تربیت بیان شده است. نتایج نشان داد که در تجربه زیبایی‌شناسی عوامل مؤثر و هنرمندانه‌ای مانند احساس، ابراز و تخیل در کنار خردورزی از اجزای ضروری تربیت به شمار می‌آید و موجب تکمیل تجربه، درک، معنی و فهم ارزش در افراد می شود. این تجربه منجر به برانگیختن حساسیت و همدردی در بین افراد شده، به بهبود و درک روابط جهان طبیعی و اجتماعی می‌انجامد و رفتار و قضاوت‌های اخلاقی را افزایش می‌دهد.
کلیدواژه‌ها
تجربه؛ زیبایی‌شناسی؛ تجربه زیبایی‌شناسی
عنوان مقاله [English]
Analyzing the theory of aesthetic experience of John Dewey
نویسندگان [English]
maryam ansari1؛ hasanali nasrabadi2؛ M.Javad Leiaghatdar2؛ khosro bagheri3
چکیده [English]
Aesthetic is branch of philosophy discussing about the perception issues including beauty, such as aesthetic experience. John Dewey, a pragmatic philosopher, shared the twentieth century with the possibility of an empirically grounded ethics. There is much to learn from Dewey about how to proceed in an aesthetic experience in quire about morality. Therefore, it is important to explore the relation between Dewey's ethics and his aesthetic experience. This essay with analytical method was an effort to explore this relation. The result showed that aesthetic experience responded to the demand of feeling in difference situations. Therefore, artistic factors of this experience such as feeling, imagination and compassion are the essential components of morality to complete the experience, understanding, and meaning of morality in the people. Moreover, aesthetic experience and moral education are inseparable.
کلیدواژه‌ها [English]
Experience, aesthetic, Aesthetic experience
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 90
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.