نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم تربیتی،دانشگاه شهید باهنرکرمان، کرمان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه عملکرد ریاضی دانش‌آموزان مدارس دولتی، غیرانتفاعی و تیزهوشان در حل یک مسأله غیر روتین ریاضی در حوزه استدلال تناسبی است. شرکت‌کنندگان در این پژوهش، تعداد 836 دانش‌آموز (شامل 291 دانش‌آموز از مدارس عادی، 293 دانش‌آموز از مدارس غیر‌انتفاعی و 252 دانش‌آموز از مدارس تیزهوشان) بودند که از بین مدارس یکی از شهرستان‌های واقع در نیمه جنوبی کشور انتخاب شده بودند. از این دانش‌آموزان خواسته شده بود تا به یک مسأله غیر معمولی مربوط به موضوع تناسب پاسخ دهند. سپس استراتژی‌های به کار رفته توسط ،دانش‌آموزان با استفاده از چارچوب نظری جرح و تعدیل شده مستخرج از از ادبیات پژوهشی، در 7 دسته ـ شامل دسته بدون جواب، استراتژی صرفاً جمعی، و دسته جواب‌های غیر واقعی، استراتژی رویه‌ای، استراتژی انتقالی، استراتژی تناسبی مبتدی، استراتژی خبره ـ طبقه‌بندی شدند. سپس با استفاده از آماره اچ کروسکال والیس و آزمون من‌ویتنی، معنا‌داری تفاوت بین عملکرد ریاضی دانش‌آموزان در مدارس مختلف بررسی شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد ریاضی دانش‌آموزان در مدارس مختلف اختلاف معنا‌داری وجود دارد، به گونه‌ای که عملکرد ریاضی دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان و غیرانتفاعی از عملکرد دانش‌آموزان در مدارس عادی دولتی در سطح 0.01 α=بهتر است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The study of the Role of Type of Schools in Proportional Reasoning of Students

نویسنده [English]

  • Abolfazl Rafiepour

چکیده [English]

The main purpose of this paper is to study and compare students’ mathematical performance in different types of school (ordinary, private and special) in solving a non-routine math problem. There are about 836 participants, from southern part of Iran, including 291 students from ordinary, 293 students from private, and 252 ones from special school. These students were asked to solve a none-routine mathematical problem. Then, the student’s strategies are categorized based on theoretical frame work, being disapproved and verified, in the literature realm. These categories are as: non-answered parts, only-public strategy, unreal answered, transformational strategy, beginning coordination strategy, and the senior one. After that, with using H Kruskal-Wallis test and U Mann-Whitney test, all data were analyzed. Results of the study also show that there is a significant relationship between the type of school and the student’s performance in that, performance of students in special school and private schools was better than performance of students in ordinary school(α=0.01).

کلیدواژه‌ها [English]

  • problem solving
  • Proportional Reasoning
  • strategies
  • Special School- Private School

Che, M. & Wiegert, K & Threlkeld, K. (2012). Problem solving strategies of girls and boys in single-sex mathematics classrooms. Educational Studies in Mathematics. 79(2), 311-326. Fernández, C., Llinares, S. Van Dooren, W., De Bock, D., & Verschaffel, L. (2009). Effect of the Number Structure and Quantity Nature on Secondary School Students’ Proportional Reasoning. In Tzekaki, M., Kaldrimidou, M. & Sakonidis, H. (Eds.). Proceedings of the 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 3, pp. 25-32. Thessaloniki, Greece: PME. Ghasemi poya, A. (2011). People participation in Education. Tehran: Publication of Education Research Institute. Golparvar, M. & Arizi, H. (2004). Investigating people attitude toward private schools in Isfahan. Quarterly Journal Amozh. 21: 57-69. Inhelder, B., Piaget, J., Milgram, S., & Parsons, A. (1958). The growth of logical thinking from childhood to adolescence. New York: Basic Books, Inc. Jamalizadeh, M. Rahgozar, H. & Panahi, A. (2011). Comparison between Governmental and private high school in Shiraz with considering leaner organization properties. New Approach in Educational Management. 2 (4), 115-131. Pahlevan Sadegh, A. & Farzad, V. (2009). Iranian Students Scientific Performance in TIMSS 2003 with considering individual and family parameters. Research in Curriculum Planning. 21(1), 1-24 Pasha Sharifi, H. & Ghodrati, M. (2010). Evaluation of Gifted Female Students’ Creativity in GAT, Grant-Maintained and Independent Schools. Journal of Modern Industrial/Organization Psychology. 1(3), 31-40. TIMSS official website. http://timssandpirls.bc.edu/timss2003i/intl_reports.html. Retrieved 2 June 2012. Van Dooren, W. De Bock, D. Gillard, E. and Verschaffel, L. (2009). Add? Or Multiply? A Study on the Development of Primary School Students’ Proportional Reasoning Skills. In Tzekaki, M., Kaldrimidou, M. & Sakonidis, H. (Eds.). Proceedings of the 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 5, pp. 281-288. Thessaloniki, Greece: PME.