نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 1کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2 2ستادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
3 3ستادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
چکیده
این مطالعه با هدف ارزشیابی کتاب علوم اجتماعی سال اول راهنمایی از لحاظ رعایت ویژگیها و معیارهای مطلوب کتاب درسی از نظر معلمان انجام شده است.جامعه آماری این پژوهش، معلمان علوم اجتماعی سال اول راهنمایی شهر کرمان شامل 120 نفر بودند و نمونه آماری به صورت سرشماری، برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد که نهایتاً 105 نفر از معلمان پرسشنامه را تکمیل کردند. در این پژوهش از روش توصیفی ـ پیمایشی استفاده شد و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بود که بر اساس معیارهای 20 گانه مطلوب کتاب درسی تهیه شد و پایایی این ابزار با روش آلفا کرونباخ مقدار 91/0 به دست آمد. آزمون آماری به کارگرفته شده آزمون t تک نمونهای و آزمون ناپارامتریک رتبهای دبیلیو کندال برای تحلیل پاسخها و رتبه بندی معیارها بوده است. این پژوهش به جهت پاسخگویی به 4 سؤال در رابطه با معیارهای تناسب محتوا با ا هداف، رعایت اصول برنامه ریزی درسی، رعایت اصول روانشناسی یادگیری و نهایتاً رتبه بندی معیارها، طراحی شده است. یافتهها نشان داد که تطابق با اهداف آموزشی، تقریباً در حد مطلوبی در کتاب علوم اجتماعی رعایت شده است و اصول برنامهریزی درسی و اصول روانشناسی یادگیری درحد متوسطی رعایت شده است. رتبهبندی میزان رعایت معیارها نشان داد که از نظر جامعه معلمان، معیار «ارتباط مطالب ارائه شده با زندگی روزمره و محیط اجتماعی» بیشترین و معیار فراهم نمودن فرصتهایی برای فعالیت فوق برنامه در خارج کلاس کمترین میزان رعایت را در کتاب علوم اجتماعی سال اول راهنمایی نشان میدهند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluation of The Social Sciences Textbook of the First Grade of Guidance School: in terms of following the acceptable criteria and standards
نویسندگان [English]
- Najmeh Ghaemi 1
- Vida Fllahi 2
- Abbas Gholtash 3
چکیده [English]
Based on the view points of the teachers about the criteria and standards of ideal textbooks, the present study was conducted in order to evaluate the social sciences textbook of the first grade of the guidance school. 120 social sciences teachers of the first grade of the junior high school in Kerman city were selected as the statistical population. The sample size once using census was equal to the population. finally 105 of the teachers completed the questionnaire.Data collecting instrument was a researcher-made questionnaire which was designed based on the 20-fold criteria of an ideal textbook. To verify the reliability, Cronbach' alpha was used (91%). To analyze the data as well as to rank the criteria, one sample t-test and non-parametric ranking test were applied. What this research focused on was finding to some extent the textbooks were consistent with intended purposes, lesson plans, and psychology of learning as well as ranking the criteria.According to the findings, there was a full consistency between the context of the social sciences books and intended educational purposes whereas, lesson planning and psychology of learning were to some extent consistent with the curriculum aims. From the teachers' point of view, amongst the criteria "relevance of the presented contents with everyday life “was the most perceived one and “providing the opportunities for extracurricular activities out of class” was the least perceived criterion.
کلیدواژهها [English]
- Curriculum Evaluation
- Acceptable Criteria of the Textbook
- Social Sciences Studies