نویسندگان
دانشگاه تبریز
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تجربه دبیران علوم دوره دبیرستان از ماهیت علم میباشد. این مطالعه به شیوه کیفی و به روش پدیدارشناسی با نمونهگیری هدفمند با استفاده از مصاحبه نیمه سازمان یافته انجام پذیرفت. حوزه پژوهشی شامل کلیه دبیران علوم ( فیزیک، شیمی، زیستشناسی و زمینشناسی) دوره متوسطه شهر تبریز بود. براساس روش نمونهگیری هدفمند، مصاحبههای نیمه سازمان یافته با 30 دبیر علوم در شهر تبریز در خصوص ماهیت علم صورت گرفت. برای دستیابی به اعتبار و قابلیت اطمینان از بررسی سوالات مصاحبه توسط اساتید صاحبنظر، روش مطالعهی مکرر، مقایسه مستمر دادهها، خلاصهسازی و دستهبندی اطلاعات بدون اینکه دادهها آسیبی ببینند استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت (1995) مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصل از تجربیات دبیران در 10 مضمون اصلی « چگونگی تعریف علم »، « مجزا بودن علوم تجربی از سایر موضوعات »، « ماهیت موقتی علم »، « ذهنیت و نظریه محور بودن علم » و« نقش تخیل و خلاقیت در علم »« عملکرد وفرق بین قانون و نظریه علمی »، « نقش مشاهده و استنتاج در علم »، « روش علمی »، « تاثیر زمینه فرهنگی و اجتماعی در فراگرد علمی »،« ویژگی دانشمندان »، و چندین مضمون فرعی خلاصه گردید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the experience of high school science teachers from the nature of science
نویسندگان [English]
- somayyeh mola ghalghachi
- Eskandar Fathiazar
- Yousef Adib
چکیده [English]
Abstract: The present research aims to study experiences of high school science teachers from the nature of science. Adopting a phenomenological approach and purposeful sampling, this qualitative research was carried out through semi-structured interviews with 30 high school science teachers (physics, chemistry, biology and earth sciences) in Tabriz. In order to increase the precisionand throughout the research has used from viewpoints of experts, continusely study method, compare the data study, make brief and classified the information without any damaged data. The interviews were recorded and analyzed through Smith's method. The findings based on the experiences of the teachers about nature of science were classified into 10 main themes, i.e. “definition of science”, “Science isolation from other issues”, “being tentativeness scientific knowledge”, “theory-laden observations and subjectivity” “The role of imagination and creativity in science”, “distinction between theories and laws”, “the distinction between observation and inference in science” -“ scientific method”, “cultural and social influences on science” “Features scientists”, and several subthemes.
کلیدواژهها [English]
- nature of science
- being empirical scientific knowledge
- being tentativeness scientific knowledge
- observation and inference
- theoriy and law
- scientific method