نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور

2 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی انواع تعامل در محیط های یادگیری الکترونیکی با کیفیت یادگیری در این پردیس های مجازی است. این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل  کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس های مجازی دانشگاه تهران (2179 نفر) است که 385 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و به پرسشنامه محقق ساخته که بر اساس طیف لیکرت 6 درجه ای تدوین گردید و روایی آن توسط صاحبنظران مورد تائید قرار گرفت، همچنین پایایی آن نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 93/0 به دست آمد، پاسخ دادند. یافته­های پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار spss نسخه 18، تحلیل شد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان دهنده این است که میان انواع تعامل (یادگیرنده- یاددهنده، یادگیرنده- یادگیرنده، یادگیرنده- محتوا، یاددهنده- یاددهنده، یاددهنده- محتوا، محتوا- محتوا) با کیفیت یادگیری در پردیس های مجازی رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد. همچنین نتایج آزمون فریدمن که به منظور رتبه بندی انواع تعامل مورد استفاده قرار گرفت نیز نشان داد که تعامل «یادگیرنده- یادگیرنده » دارای بیشترین اهمیت و تعامل «محتوا- محتوا » دارای کمترین اهمیت در میان انواع تعاملات پردیس های مجازی می باشد. لذا هر قدر انواع تعامل در دانشگاه ها و پردیس های مجازی بیشتر شود، دلگرمی و انگیزه دانشجویان نیز بیشتر شده و سبب یادگیری عمیق تر، معنادارتر و با کیفیت تر آنان می گردد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Studying the Various Types of Interaction in the e-learning environment with Learning Quality in Virtual Campuses

نویسندگان [English]

  • Isa Ebrahimzadeh 1
  • Marjan Masoomifard 2

1 Associate Professor of distance education, Department of educational sciences, Payam-e- Noor University, Iran

2 Assistant Professor of distance education, Department of educational sciences, Payam-e- Noor University, Iran

چکیده [English]

The aim of this research is to investigate the relationship between various types of interaction and learning quality in virtual campuses. This research is descriptive-correlation and has been done through survey procedures. Subjects of the survey are M.A students of all virtual campuses of Tehran University among which 385 students were selected through simple random sampling and answered to the questionnaire provided by the researcher. The findings were analyzed through descriptive and deductive statistical methods. Results of the Pearson Correlation Coefficient test shows that there exists a direct and meaningful relation between the quality of various types of interactions (instructor-student, student-student, student-content, instructor-instructor, instructor-content, content-content) and learning quality in virtual campuses. Furthermore, results of the Freedman test, which was used for classifying various types of interaction, showed that "student-student" interaction and "content-content" interaction are the most and the least important interactions among others. Accordingly, as the types of interaction increases in universities and campuses, the assurance and motivation of students develop and this would lead to deeper and more meaningful learning with the highest quality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • interaction
  • learning quality
  • virtual campus
  • distance education

- Djoudi, M. (2009). Experiences de e-learning dans les Universities Algerienns. Conference international sur l, informatique et ses Application, CIIA09, Saida, 3-4 mai. - Khan, B. (1997). Web-Based Instruction (WBI): what is it and why is it? In B. Khan (Ed.), Web-based instruction (pp. 5–19). Englewood Cliffs, New Jersey: Educational Technology Publications. - Kearsley, G. (2000). Online education: learning and teaching in cyberspace. Belmont, CA: Wadsworth. - Cavanaugh, J.K. (2005). Are online courses cannibalizing students from existing course?. Journal of asynchronous learning network, 9 (3). Available at: http://www.sloance.org/publications/jaln/v9n3/v9n3_cavanaugh.asp - Fozdar, B.I. & Kumar, L.S. (2006). Teaching chemistry at indirect at Indira Gandhi National Open University. Journal of asynchronous learning network, 9 (1). Available at: http://www.sloance.org/publications/jaln/u9n1/v9n1_bourne.asp - Allen E. and Seaman J.(2008). Staying the course: online education in the United States 2008, The Sloan Consortium. Babson Survey Research Group,Available-at:-http://www.sloanc.org/publications/survey/pdf/staying_the_course. - Betts K (2009). Online Human Touch (OHT) Training & Support: A Conceptual Framework to Increase Faculty Engagement, Connectivity,and Retention in Online Education, Part 2. Journal of Online Learning and Teaching, Vol. 5, No. 1. - Garrison, D. R, Anderson, T (2003). E - learning in the 21st century: A frame work for research and practice, London: Routledge/Falmer. - Molaeian, S (2012). Ways of interaction in e-learning. Web magazine, No. 139. Pp63-66 [Persian]. - Anderson, T, Alumi,F (2001). "E-learning from theory to practice", Translated by Zamani & Azimi (2007). Tehran, smart school publication [Persian].