نویسندگان
1 کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
2 استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
چکیده
هدف این پژوهش با هدف شناسایی موانع و مشکلات اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس استثنایی کمتوان ذهنی شهر اصفهان در سال 93-1392 است. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری، کلیه معلمان مدارس استثنایی کم توان ذهنی پایه اول تا پنجم شهر اصفهان، به تعداد 108 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 90 نفر برآورد گردید. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای بود. جهت گردآوری داده ها، از پرسشنامه ی محقق ساخته استفاده شده، روایی آن متخصصان و کارشناسان و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 0/97 به دست آمد . تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از نرم فزار استفاده از نرم فزارSPSS-19 ، در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی(آزمون t تک متغیره و تحلیل واریانس چند راهه) انجام گردید. نتایج نشان داد که : عدم برگزاری کلاسهای ضمن خدمت و کارگاههای آموزشی تخصصی، عدم تدوین کتاب کار و منابع کمک درسی، زمانبر بودن تکمیل سیاهههای عملکرد تحصیلی، فشار روانی بالای حاکم بر زندگی والدین و فقدان امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی، از مهمترین موانع و مشکلات اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس استثنایی کم توان ذهنی می باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Barriers and Problems in Implementation of Descriptive Evaluation in Special Schools Mentally Retarded
نویسندگان [English]
- leila mohagheghian 1
- Seyed Ibrahim MirShah Jafari 2
1 MA in educational planning, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad university, Isfahan, Iran
2 Master of Educational Sciences Isfahan university
چکیده [English]
This study aim to identify barriers and difficulties in implementation of descriptive evaluation in special schools mentally retarded in Isfahan city in years 92-93. The method of this research was descriptive-survey. The population was, all teachers that employed in special schools mentally retarded, at the first grade to fifth, that was 108. The sample size by formula Cochran, was determined 90. The sampling method was random stratified. Collect data, a questionnaire. Validity is verified by experts and reliability, based on alpha Korenbakh were obtained 0/97. Data analysis using software SPSS-19, was done two levels descriptive and inferential statistics(T-test, univariate and multivariate (ANOVA). The results showed that lack of in-service classes and workshops for special schools, lack editing books and tuition sources, time consuming to complete logs educational performance, the high psychological pressure governing the lives of parents and lack of workshop and laboratory facilities, of the most barriers and problems of the implementation descriptive evaluation in special schools mentally retarded.It is suggested to holding in-service educational and practical workshops for special schools mentally retarded .
کلیدواژهها [English]
- descriptive evaluation
- student
- mentally retarded
- special schools
- Barriers and Problems