نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار رشته برنامهریزی درسی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
2 کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه کردستان
3 کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی دانشگاه کردستان
چکیده
تحقیق حاضر به مطالعه تجربه دانشآموزان سال اول متوسطه از تختههای هوشمند میپردازد. بر این اساس اثربخشی تختههای هوشمند بر اساس نگرش، میزان یادگیری از طریق آنها و سهولت کاربرد آنها مطالعه شده است. برای این کار با استفاده از مدل تحقیق توصیفی- اکتشافی و رویکرد تحقیق کمی-کیفی، در بخش کمی تعداد 114 دانشآموز سال اول متوسطه بهصورت هدفمند انتخاب شدند که به تازگی به مدت یک سال تجربه کار با تخته هوشمند را کسب کرده بودند. اطلاعات کمی با استفاده از مقیاس محقق ساخته، یعنی مقیاس نگرش به تخته هوشمند که پایایی آن با 24 گویه 904. به دست آمد، جمعآوری شدند. روایی سازه مقیاس از طریق نظریههای مربوط به تخته هوشمند و تحلیل عاملی تأیید شد و روایی متخصصان این مقیاس، توسط معلمان و متخصصان فنّاوری آموزشی تأیید شده است. در بخش کیفی دادههای حاصل از مصاحبه با 20 نفر از دانشآموزان تحلیل شدهاند. یافتههای تحقیق نشان دادند که نگرش کلی دانشآموزان سال اول دوره متوسطه نسبت به استفاده از تخته هوشمند پایینتر از حد متوسط است. دانشآموزانی که برای اولین بار با تخته هوشمند مواجه شدهاند کاربردهای واقعی تخته هوشمند را به دلایل مختلف مانند بیتجربگی معلمان، کمبود نرمافزارها و بستههای درسی الکترونیکی و فقدان برنامههای آموزشی منسجم و متناسب درک نکردهاند یا نگرش مثبتی نسبت به حضور تختههای هوشمند در کلاسهای خود ندارند. بین نگرش نسبت به تختههای هوشمند در تجربه اولیه دانشآموزان با میزان یادگیری و سهولت کاربرد تختهها ارتباط قوی مشاهده شد. مدل اثربخشی تخته هوشمند نیز که با سه مؤلفه نگرش، یادگیری و سهولت در تحقیقات قبلی تدوین شده بود در تحقیق حاضر مورد تأیید قرار گرفت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The study of high school studentsâ experiences related to smart boards
نویسندگان [English]
- Mostafa Ghaderi 1
- Zahra Khoshnamond 2
- Rahimeh Mohammadi 3
1 Associate Professor of Curriculum Curriculum, Kurdistan University, Sanandaj, Iran.
2 Master of Curriculum Planning, Kurdistan University, Sanandaj, Iran.
3 Master of Educational Planning, Kurdistan University, Sanandaj, Iran.
چکیده [English]
The aim of this research was the study of high school students’ experiences of smart boards. By descriptive – exploratory method and by quantitative – qualitative approach 114 students of high school are studied. The students had at least one year experience working with smart boards. Instruments of research were Smart Board Attitude Scale-SBAS (had 24 items and its reliability was .904) and interview. The findings of research showed that attitude of students related to smart board is low than average. The students who were working for first time with smart boards had different difficulties, for example: no experience teachers, no electronic curriculum packages and lack of tools and programs of teaching. At all, the students had not positive attitudes related to smart boards. The model of smart board’s effectiveness with three factors of attitude, learning and facilitation that explored at before researches is confirmed.
کلیدواژهها [English]
- smart board
- high school
- Educational Technology
- Attitude
- Learning