نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 استاد گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده
طراحی برنامه درسی یکی از بخشهای اصلی فرآیند تدریس و یادگیری در آموزشوپرورش به شمار میرود. برنامه درسی شامل برنامه درسی آشکار، پنهان، پوچ و فوق برنامه است. درواقع، برنامه درسی پوچ به بخشهای حذف شده و نادیده گرفته شده از یک برنامه درسی اشاره دارد. در این پژوهش تلاش شد تا از طریق مطالعه کتابخانهای و مرور کتابها، مقالات و اسناد مرتبط تحلیلی بر برنامه درسی پوچ انجام گیرد و عواملی که موجب پوچ شدن برنامه درسی در طول یک دورة تحصیلی میشوند شناسایی شوند. برنامه درسی پوچ در سه سطح رخ میدهد: بخشی از محتوای کتابهای درسی توسط سیاستگذاران، نویسندگان کتـابهای درسی یا سیاستمداران، به دلیل عـدم تناسب آن با نیـازهای دانشآموزان و جـامعه حذف و یا اضافه میشوند. بخشهایی از محتوای برنامه درسی در مدرسه توسط مسئولان و معلمان مورد کمتوجهی یا حتی بیتوجهی قرار میگیرند. درنهایت، بخشهایی از محتوای برنامه درسی به واسطة دانشآموزان که با زندگی واقعی آنها مرتبط نباشد، مورد توجه قـرار نمیگیرند و جالب اینکه در این سطح هیچگونه یادگیری هم رخ نمیدهد. هدف اصلی این پژوهش این است که به ارائة دیدگاههای نظری در مورد سه سطح برنامه درسی پوچ مبتنی بر نظام حاکم بر جامعه، مدرسه و دانشآموز بپردازد. درنهایت راهکارهایی را پیشنهاد میکنیم تا مانع پوچ شدن محتوا در برنامهریزی و یا اجرای برنامه درسی شویم.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of the Null Curriculum
نویسندگان [English]
- Mahmood Safari 1
- Nade Gholi Ghourchian 2
1 1Ph.D Student in educational management, Oloom Tahghighat Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Professor, Department educational management, Oloom Tahghighat Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Curriculum design is one of the main parts of the process of teaching and learning in education. In fact, the null curriculum refers to the deleted and ignored parts of a curriculum. In this study, we tried to analyze the null curriculum and identify the factors that led to the null curriculum at schools. The null curriculum occurs in three levels: Some parts of the content of textbooks are deleted or added by policy makers, writers or politicians, due to the mismatch between the needs of students and society. Some parts of the content of the curriculum are neglected by staff and teachers in schools. Finally, some parts of the content of textbooks are omitted by the students that not connected with their real life. The main objective of this research is to provide a theoretical perspective on the three levels of the null curriculum based on governing system in society, schools and students. Finally, we propose some solutions to prevent of null content in the planning or execution of curriculum.
کلیدواژهها [English]
- Curriculum
- Null
- Null Curriculum