نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه انگیزه پیشرفت، اعتمادبهنفس، احساس تعلق به مدرسه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در مدارس دولتی، نمونه دولتی، هوشمند و تیزهوشان شهرستان ساری به روش علی-مقایسه ای انجام شد. جامعة آماری شامل کلیة دانشآموزان دختر پایة هشتم در سال تحصیلی 95–1394 بود که به روش نمونهگیری غیر تصادفی در دسترس تعداد 170 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای استاندارد انگیزة پیشرفت هلمدیچ و اسپنز (1977)، اعتمادبهنفس آیزنگ (1976)، احساس تعلق به مدرسه بری و همکاران (2004) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها با نظر پنج تن از استادان عضو هیئتعلمی در رشتههای علوم تربیتی و روانشناسی تأیید شد. با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامة انگیزة پیشرفت برابر 86/0، اعتمادبهنفس برابر 83/0، احساس تعلق به مدرسه برابر 85/0 و عملکرد تحصیلی برابر 87/0 محاسبه شد. روش تجزیهوتحلیل دادهها استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون ناپارامتری کروسکال والیس به دلیل غیر نرمال بودن متغیرها بر اساس آزمون کولموگوروف - اسمیرنوف) از طریق برنامه نرمافزار SPSS23 بود. یافتهها نشان داد که انگیزه پیشرفت، اعتمادبهنفس، احساس تعلق به مدرسه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در مدارس دولتی، نمونهدولتی، هوشمند و تیزهوشان متفاوت است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparison of achievement motivation, self-esteem, A sense of belonging to the school and academic performance of students in public schools, state sample, intelligent and gifted Sari city
نویسندگان [English]
- Mojtaba Rezaei Rad 1
- Seyyedeh Leyla Sadati Motlagh 2
1 Young Researchers and Elite Club, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
2 MA Technology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
چکیده [English]
Abstract
Present research was performed to compare achievement motivation, self-confidence, school connectedness and academic performance of students from public schools, exemplary schools, smart schools and gifted schools of Sari. This research is applied in terms of purpose, descriptive in terms of nature and causal-comparative in terms of method. Statistical population was all eight-grade-primary- school girl students from public schools, exemplary schools, smart schools and gifted schools of Sari in academic year 2015-2016 and 170 students were selected as sample using available sampling. Measurement tools were standard questionnaires of Herman's achievement motivation (1970), Eysenck self-confidence (1976), Berry et al School connectedness (2004), and Fam and Taylor academic performance (1999). The validity of questionnaires was confirmed by experts of psychology and education and the reliability of questionnaires using alpha Cronbach measurement was confirmed 0.86 (achievement motivation), 0.83(self-confidence), 0.85(school connectedness) and 0.87(academic performance). Data was analyzed using descriptive (mean and standard deviation) and inferential (Kruskal-Wallis non parametric test) statistics methods bu IBM SPSS 23 software. Results showed that achievement motivation, self-confidence, school connectedness and academic performance of students from public schools, exemplary schools, smart schools and gifted schools are different, so that achievement motivation of students from smart schools and self-confidence, school connectedness and academic performance of students from gifted schools were the most.
کلیدواژهها [English]
- achievement motivation
- self-esteem
- A sense of belonging to the school
- Academic Performance