نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه زبان شناسی دانشگاه پیام نور،تهران، ایران.
2 دکتری برنامهریزی آموزش از دور، سما دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، اصفهان، ایران.
3 دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی گرایش رویکرد غالب برنامه درسی دبیران مدارس متوسطه اول ناحیه 3 آموزشوپرورش شهر اصفهان است. روش انجام این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی از نوع علی مقایسهای است. جامعة آماری این پژوهش را نیز کلیه دبیران مدارس متوسطه اول ناحیة 3 آموزشوپرورش شهر اصفهان به تعداد 500 نفر تشکیل دادهاند که با بهرهمندی از روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول تعیین حجم نمونه مورگان، 217 نفر از دبیران (79 نفر زن و 137 نفر مرد) انتخاب شدند و به پرسشنامهای محققساخته که بر اساس دستهبندی رویکردهای برنامه درسی بر مبنای دستهبندی اسکایرو (1992) طراحی شده بود پاسخ دادند. اعتبار پرسشنامه با استفاده از شاخص آلفای کرونباخ و با نرمافزار spss20 برابر با 78/0 بهدستآمده است. یافتهها حاکی از آن است که رویکرد غالب دبیران در اهداف، نقش معلم و نوع ارزشیابی، دو رویکرد علمی دانشگاهی و کارایی اجتماعی است این در حالی است که در دو رویکرد بازسازی اجتماعی و یادگیرنده محوری پایینتر از متوسط هستند. همچنین با توجه به میانگینهای گزارش شده دبیران از میان دو رویکرد مورد توجه ابتدا به رویکرد علمی دانشگاهی و سپس به رویکرد کارایی اجتماعی توجه داشتهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The dominant curriculum of high school teachers in the district of Isfahan Education
نویسندگان [English]
- Bahman Zandi 1
- simin naghsh 2
- rezaali Tarkhan 3
1 Professor, Linguistics, University of Payamenoor, Tehran, Iran.
2 Curriculum Studies, Islamic Azad University of Isfahan, Isfahan, Iran.
3 Curriculum Studies, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this article was to investigate the Evaluation of a dominant curriculum of high school teachers in the district 3 of Isfahan Education. The method of this research regarding to aim was applied and regarding to data collection was cause and effect. The Sample was217 teachers (79 female and 137 male) that selected randomly from all high school teachers in district 3 and completed researcher made questionnair that designed in base of Askayros Categories (1992). Cronbach's alpha reliability index with spss20 software was obtained 0/78. The result showed that dominant approach of teachers in goals, teachers role and style of their evaluation, are Academic and social performance approach. And as a whole implemented in terms of these two approaches and two learner-centered and social reconstruction approach are below average. Furthermore, the teachers paid attention to scientific approach and social performance approach respectively.
کلیدواژهها [English]
- Curriculum
- scientific approach
- social performance approach
- social reconstruction approach
- learner-centered approach