نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

10.30486/jsre.2020.1864838.1360

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطة هویت فرهنگی با کیفیت تدریس اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) بوده است روش تحقیق همبستگی است. جامعة آماری همة اساتید دانشگاه در سال تحصیلی 94-93 برابر با 1070 نفر بودند حجم نمونه با استفاده از روش کوکران و نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 283 نفر برآورد شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامة محقق ساختة هویت فرهنگی با 30 سؤال که شامل مؤلفه‌های (تعلق به سرزمین، زبان، سنت‌ها و آداب‌ورسوم) و پرسشنامة کیفیت تدریس خانم اکبری منجزمویی با 40 سؤال بود. پایایی پرسشنامه هویت فرهنگی بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 92/0 و پایایی پرسشنامه کیفیت تدریس 87/0 برآورد گردید روایی صوری و محتوایی پرسشنامه هویت فرهنگی نیز بررسی شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرة هویت فرهنگی و کیفیت تدریس اساتید ارتباط معنادار آماری وجود دارد. همچنین میانگین نمرات اساتید در مؤلفه‌های هویت فرهنگی و مؤلفه‌های کیفیت تدریس به تفکیک گروه، جنس و سابقة تدریس، تفاوت معنادار آماری وجود ندارد. همچنین بین مؤلفه‌های تعلق به سرزمین با کیفیت تدریس و مؤلفه‌های کیفیت تدریس (ویژگی‌های شخصیتی، مدیریت کلاس درس، فرایند تدریس و توسعة حرفه‌ای) رابطة معنادار آماری وجود دارد. بین مؤلفه‌های زبان با کیفیت تدریس و مؤلفه‌های کیفیت تدریس و همچنین بین مؤلفه‌های سنت‌ها (آداب‌ورسوم) با کیفیت تدریس و مؤلفه‌های کیفیت تدریس رابطة معنادار وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The relationship between cultural Identity with quality teaching of university professors

نویسندگان [English]

  • shahin soltani babukany 1
  • Narges Keshtiaray 2

1 student in curriculums, Department of curriculums planning, Isfahan (khorasgan) Branch, Islamic Azad university,Isfahan, Iran.

2 Assistant professor, Department of curriculums planning, Isfahan(khorasgan) Branch. Islamic Azad university, Isfahan, Iran.

چکیده [English]

The purpose of extant research was to identify cultural identity relationship with the quality of teaching of Isfahan Islamic university's professors (Khorsgan). The method of research is correlation. Statistical society of all universities' professors were 1070 in 2015-2016. The volume sample with Cocoran method and stratified random sampling evaluated 283. The tool of collecting information was researcher-made cultural identity questionnaire with 30 questions that included components (belonging to the land, language, traditions and customs) and quality teaching questionnaire of Mrs. Akbari Monjez Moei with 40 questions. The validity of cultural identity questionnaire based on Cronbakh's Alpha Coefficient evaluated 92% and the validity of quality teaching questionnaire was 87%. Apparent and content validity of cultural identity questionnaire was also investigated. The analysis of two researches performed in two descriptive statistic and referential statistic levels. The results of research indicated that there is statistical significant relationship between average cultural score and professors' quality teaching. Also, the average scores of professors in cultural identity components and quality teaching components don't have statistical significant difference categorized by group, gender and teaching background. Also, there is statistical relationship between belonging to the land components with quality teaching and quality teaching components (personal features, managing classroom lesson, teaching and occupational development process). There is significant relationship between language with quality teaching and as well as, between tradition (customs) components and quality teaching and quality teaching components.

کلیدواژه‌ها [English]

  • belonging to the land
  • Cultural Identity
  • Customs
  • language
  • quality teaching

Abdellahi، B. yoseliyani،GH. Dadjui Tavakoli،A. (2012). Identity and validation of occupational merits of effective teachers. Educational innovations journal. NO.49.Pp 25-46

Ahmad pour Mobarake, F. Fadaee, M R. Rafei Pour, A. (2012). Investigation the relationship between beliefs and components of constructivism in mathematics classroom environment.Research in curriculum planning.No 9, pp 87-98.

Akbari Monjar Mooyi, F. Keshti Aray, N. (2012).The Relationship between the Students learning style and dimensions of effective professor, from the students points of view.Research in curriculum planning. No 18, pp 13-28.

keshtiaray, n. Akbari Monjez mooyi، F. (2012). The relationship of effective professor with learning styles of university khorasgan M.A students in 2013-2014. M.A thesis, faculty of educational sciences. Islamic Azad university of Isfahan (Khorsgan).

Andalib، B.Ahmadi، Gh. (2007).the amount of using effective teaching criterion in Islamic Azad university of Khorsgan students. M.A faculty of educational sciences and psychology of Islamic Azad university of Khorsgan.

Ari، D. Chaser Jacobs، L. Razaviyeh، A. (2001). The method of research in education and training. Translators:Vazgon Sarkisian. Minoo Niko.Eima Saadian. First edition. Tehran: Soroush publishers, 661 pages.

Ashna, Rouhani M. (2010). Iranian cultural identity from theory approaches to fundamental components. The quarterly periodical of cultural research. NO.4.P p157-185.

Asgari، F. Mahjoob Moadab،H. (2010). The comparison of effective teaching features from point of view of teachers and students of Gilan medical science university. The journal of studies center and development of medial education. NO.1. Pp 26-33

Billot،J. (2010).The imagined and the real:identifying the tensions for academc identity.Higher Education Research & Development. 29:709-721

Chang T,Hsuan lin H,Meisong M. (2011).University faculty members perceptions of their te aching efficacy.Innovations in Education and Teaching International,48:49-60

Dehshiri،M. (2001). The effect of political and social changes on cultural identity of contemporary Iran. Research letter. NO. 22, 23.p p151-177

Demetriou، H.Wilson، E.Winter bottom M. (2006).The role of emotion in teaching:are there Differences between male and female newly qualified theachers approaches to teaching. Educational Studies.No.35.pp449-473

Ebrahim Abadi،M. Zare Shahabadi، A. (2011). Investigating social factors related to cultural identity crises among Tabriz high school students. The quarterly periodical of cultural research. NO. 4.p P 207-228.

Fathiwajargah، k. (2013). Curriculum toward new identities. Second edition. Tehran: Ayyish publishers. 352 pages.

Gholizadeh، R. Shabani Verki، B. (2006). Investigating the quality of teaching in university. The quarterly periodical of research and curriculum in higher education, NO 39, P 1-21

Hokm Abadi، R. Falah،H. (2013). The features of good professors from view of students of school health of North University khorasgan